Vous êtes ici dans un espace créé et géré par le site Garage de poche.
Ces pages sont réservées aux internautes qui ont envie de faire découvrir leurs collections ou des modèles qu'ils trouvent dignes d'être contemplés sur le weeb.
Alors si vous voulez, comme Thierry, faire découvrir vos petites splendeurs, contactez-moi. garagedepoche.com
Thierry, un expert en miniatures, il nous présente sa collection sous forme de comparatif,
anciens et nouveaux modèles, ou séries presse... Une démarche très intéressante.

VITRINE 45

Vitrinekast 45
 
Le NAMAC (club hollandais de collectionneurs de voitures miniatures) a fêté ses 50 ans en 2015 en organisant entre autres une exposition au musée Louwman à la Haye. 
L’exposition comptait 120 vitrines et j’ai eu l’honneur de remplir avec mes modèles la vitrine numéro 45 intitulée "Marques françaises disparues ou inconnues".
Plus d’un an plus tard voici une page spéciale consacrée à ces marques.

 De NAMAC heeft in 2015 haar 50 jaar jubileum gevierd door, onder andere, een tentoonstelling van miniatuurauto’s te organiseren bij het L:ouwman Museum in Den Haag. Ik heb de eer gehad om een van de 120 vitrinekasten te vullen met enkele modellen uit mijn verzameling. Zo droeg vitrinekast nr. 45 de titel “onbekende en verdwenen Franse merken”. Op deze pagina vindt u een (uitgebreide) nogmaals de tentoongestelde modellen en nog meer.
-
ACMA
Développée par Piaggio, le célèbre constructeur des scooters Vespa des années 1950, a sortie en 1957 la Vespa 400, une voiture compacte comme les affectionnent les Italiens.
Cette voiture était construite en France par l'ACMA (Atelier de Construction de Motocycles et Automobiles) à Fourchambault. Environ 31 000 exemplaires sont sortis de ses ateliers de 1957 à 1961.

De Vespa-400, Ontwikkeld door Piaggio, de beroemde fabrikant van de Vespa scooters uit de jaren 1950, komt in 1957 uit. Het is een compacte zoals auto de Italianen van houden. Deze auto werd gebouwd in Frankrijk door ACMA (Atelier de Construction de Motocycles et Automobiles) in Fourchambault. Ongeveer 31 000 exemplaren werden van 1957 tot 1961 gemaakt. Fiat had Piaggio gedreigd scooters te gaan fabriceren indien de auto in Iatlie zou gemaakt en verkocht worden.

ALPINE
"J’ai choisi le nom Alpine pour ma firme, car cet adjectif représente pour moi le plaisir de conduire sur les routes de montagne. C’est en sillonnant les Alpes avec ma 4CV à boite 5 que je me suis le plus amusé. Cette conduite passionnante, il fallait que mes clients la retrouvent au volant de la voiture que je voulais construire. Alpine est un nom qui sonne bien, c’est également un symbole."
 Jean Rédélé, pilote et fondateur d'Alpine

"Ik koos voor de naam Alpine voor mijn bedrijf, omdat dit bijvoeglijke naamwoord voor mij het plezier van het rijden op bergwegen betekent. Ik vond het leukste om met mijn 4 CV met een vijfbak over de bergwegen van de Alpen te rijden. Deze spannende rijden, moesten mijn klanten ook dit ervaren achter het stuur van de auto die ik wilde bouwen. Alpine is een naam die goed klinkt, het is ook een symbool." 
Jean Rédélé, piloot en oprichter van Alpine


AMILCAR
Le nom Amilcar vient de l'anagramme des deux fondateurs : Joseph Lamy et Émile Akar. La société, basée à Saint-Denis près de Paris produisit des véhicules de 1921 à 1939.
Elle va à ses débuts se spécialiser dans la fabrication de cyclecars, véhicules de petit gabarit, à trois ou quatre roues, deux places maximum avec un moteur dont la cylindrée ne doit pas excéder 1100 cm3 et un poids total à vide inférieur à 350 kg. Ce type de véhicule était alors moins taxé qu'une automobile plus grosse, qui restait un objet de luxe.

De naam van de Amilcar komt uit een anagram van de twee oprichters: Joseph Lamy en Émile Akar. Het bedrijf, gevestigd in Saint-Denis in de buurt van Parijs, produceerde auto’s van 1921 tot 1939. In het begin was Amilcar zich gespecialiseerd in de productie van kleine cyclecars met drie of vier wielen met een 1100 cm3 motor voor een gewicht van slecht 350Kg. Vanaf 1927 begon Amilcar auto’s te bouwen die de concurrentie met de Bugatti 35 aankonden.

AUTOBLEU
Autobleu était un accessoiriste automobile français situé à Paris 17e. Connue pour ses tubulures d'admission augmentant la puissance des moteurs, l'entreprise a été fondée en 1950.
Au Salon de Paris 1953, Autobleu lance un coach, une petite voiture pourvue d'une carrosserie de luxe, faite par Chapron, montée sur le châssis de la Renault 4 CV.
Son atout était sa luxueuse  carrosserie plus que ses performances, son moteur étant celui de la 4 CV sans aucune modification.
Elle fut offerte dans le modèle coupé, fermé ou décapotable.

Autobleu was een fabrikant van autoaccessoires gelegen in het 17e arrondissement van Paris. Autobleu liet tijdens de autosalon van Parijs in 1953, een coach zien, een kleine auto met een luxe carrosserie, gemaakt door Chapron, en bevestigd op de chassis van de Renault 4 CV. De motorprestaties blijven bescheiden omdat het motortje gewoon die van de Renault 4 CV was gebleven. Naast de coach bestond ook een cabriolet.


BEDELIA
Les créateurs de BEDELIA furent les pionniers du cyclecar en France en réalisant dès 1910 ce type de véhicule très léger et populaire car plus accessible que les voitures de l'époque.

De makers van BEDELIA waren de pioniers van de cyclecar in Frankrijk door al in 1910 dit soort van zeer licht en populaire voertuig te maken. Cyclecars waren toegankelijker dan de auto’s uit dit tijdperk.

BERLIET
Marius Berliet est issu d’une famille de "canuts", ces tisserands de la soierie lyonnaise. Taraudé par la mécanique, il construit son premier moteur en 1894, sa première voiture en 1895. En 1902, il acquiert les usines Audibert et Lavirotte (5000 m2), embryon de l’usine Berliet de Monplaisir. En 1930, il lance les premières missions sahariennes (1926-1932) et oriente ses activités vers la fabrication exclusive de poids lourds.

Marius Berliet werd geboren in een familie van "canuts", deze zijdewevers in Lyon. Gepassionnerd door mechanica, bouwde hij zijn eerste motor in 1894 en zijn eerste auto in 1895. In 1902, verwerft hij defabriek van Audibert en Lavirotte (5000 m2), het embryo van de Monplaisir fabriekj van Berliet. In 1930, lanceerde hij de eerste Sahara missies (1926-1932) en beperjkt zijn activiteiten aan de exclusieve vervaardiging van zware vrachtwagens.


http://garagedepoche14.blogspot.nl/2014/08/berliet-glr-plateau-avec-container.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2013/12/berliet-glm-10-benne-marrel.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2015/09/berliet-glb-19-1er-secours-1955.html

BERNARD
Le premier camion Bernard sort en 1923. Il est le fruit de l'imagination d'Edouard Bernard.
Le constructeur français développe peu à peu son activité et ses premiers modèles obtiennent un franc succès auprès des transporteurs qui apprécient la fiabilité et l'endurance des Bernard. Surnomé les "seigneurs de la route" la marque périclita après la mort de son fondateur en 1951.

De eerste Bernard vrachtwagen verscheen in 1923. Het is het geesteskind van Edouard Bernard.  De Franse fabrikant ontwikkelde zwaar vrachtwagens die succes kregen bij de vervoerders die waarde hechten aan de betrouwbaarheid en het uithoudingsvermogen van de Bernard. Ondanks de kwaliteit van zijn vrachtwagens ging het bedrijf failliet na de dood van zijn oprichter in 1951 en werd overgenomen door Mack.

BUCCIALI
Bucciali fût fondée en 1922 à Courbevoie par les frères Angelo et Paul-Albert Bucciali.
Au Salon de Paris 1931, la marque présente une spectaculaire berline surbaissée TAV 8-32 (ou TAV 12) produite par Saoutchik et équipée d'un moteur V12 Voisin.
Cette voiture hors du commun est l'une des plus longues jamais construite et connaît la consécration des magazines après avoir effectué un raid entre Paris et Nice.

Bucciali werd in 1922 in Courbevoie door de broers Angelo en Paul-Albert Bucciali opgericht. Tijdens het autosalon van Parijs in 1931, toont het merk een spectaculaire lage sedan TAV 8-32 (of TAV 12) geproduceerd door Saoutchik en uitgerust met een V12 Voisin. Deze buitengewone auto is één van de langste ooit gebouwd en kreeg de wijding van de pers na een rit vanuit Parijs naar Nice.

BUGATTI
Le mythe Bugatti ne se réduit pas seulement à un design automobile remarquable et à de glorieuses victoires. Bugatti est indissociable de l’art, de la culture et d’un certain mode de vie. Aucune autre marque que Bugatti ne donne matière à autant d’anecdotes en dehors du domaine du développement automobile.

De Bugatti-mythe mag niet alleen tot een opmerkelijke auto-ontwerp en glorieuze overwinningen worden beperkt. Bugatti is onlosmakelijk verbonden met kunst, cultuur en een bepaalde levensstijl. Geen ander merk als Bugatti is een bron van zoveel verhalen buiten het gebied van de ontwikkeling van auto’s.
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2007/10/3-bugatti-57sc.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2015/01/voitures-francaises-dautrefois-altaya.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2013/10/normal-0-21-false-false-false-fr-x-none.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2007/10/le-superlatief-automobile.html


CAR SYSTÈME STYLE
Car Système est une entreprise française de transformation d'automobiles. La marque a été fondée par Gérald Maillard et Patrick Faucher à Redon, fondée en 1981, modifie des Renault 4 et Renault 6 en les transformant en véhicules découvrables, allégés et rehaussés, possédant de bonnes capacités de franchissement.
Le premier modèle de Car Système, la JP4 est un véhicule basé sur une Renault 4 d'occasion. La plateforme d'origine est raccourcie, le véhicule est également rehaussé, le moteur reste d'origine.

Car Système is een Frans bedrijf van transformatie van auto's is. Het merk werd in 1981 door Gérald Maillard en Patrick Faucher in Redon, opgericht. Ze veranderde Renault 4 en Renault 6 in lichte open voertuigen. De auto’s waren verkort, versterkt en verhoogd. De eerste auto, de JP4, werd vanuit een tweedehands Renault 4 gemaakt. De motor bleef origineel 
 


CG
Chappe et Gessalin Automobiles CG est un ancien constructeur automobile français actif de 1966 à 1974. L'entreprise construisit une voiture sportive à partir d'éléments mécaniques empruntés à la Simca 1000. L’entreprise fait partie des pionniers de la carrosserie en fibre de verre et, à ce titre, collaborait avec de nombreux artisans et constructeurs de l’époque.

Chappe en Gessalin automobiles CG is een voormalige Franse autofabrikant die actief was van 1966 tot 1974. Het bedrijf bouwde een sportwagen met mechanische elementen van de Simca 1000. Het bedrijf maakt deel uit van de pioniers van de carrosserie in fiberglas en, als dusdanig werkte samen met vele ambachtslui en bouwers van de tijd..



CHAUSSON
Fondée en 1907 sous le nom "d'Ateliers Chausson Frères" par les frères Jules et Gaston Chausson pour d'abord produire des radiateurs à nid d'abeille à tubes et ailettes, des réservoirs et des tubulures d'admission ou d'échappement.
La Société des Usines Chausson a produit des autocars de 1942 à 1959. Elle est à l'origine de l'innovation importante de faire passer la construction des autocars et autobus d'un modèle dans lequel un châssis supporte une carrosserie au modèle de la carrosserie autoporteuse.

Opgericht in 1907 onder de naam d'Ateliers Chausson Frères door de gebroeders Jules en Gaston Chausson maakte eerst radiatoren en buizen. Vanaf 1942 tot 1959 produceerde Chausson bussen met gebruik van een bijzondere techniek. De bussen hadden geen dragend chassis maar een dragend skelet gemaakt van buizen waarop de carosserie was bevestigd.

http://garagedepoche14.blogspot.nl/2013/04/autocar-chausson-ap52-1956.html

CHENARD ET WALKER
Ernest Chenard et Henry Walcker installent leur atelier à Asnières en 1899 pour y fabriquer des cycles, des motocycles (tricycles et quadricycles) puis des moteurs et des voiturettes.
En 1911, Chenard & Walcker se signale en étant la première marque automobile à monter en série des pistons en aluminium en remplacement de la fonte.

Ernest Chenard en Henry Walcker stichten hun fabriek bij Asnières in 1899 om eerst fietsen te maken.en vervolgens motorfietsen en andere motorrijwielen (driewielers en vierwielers). Daarna zijn ze lichte auto’s gaan maken. In 1911, Chenard & Walcker onderscheidt zich doordat het de eerste automerk die aluminium zuigers gebruikte in plaats van gietijzer.

COURNIL
Bernard Cournil transformait d’abords des Jeep pour un usage agricole. Fort de son expérience il fabrique son propre véhicule. D’abord équipé d’un moteur Hotchkiss, les derniers modèles recevront un moteur Diesel Indénor. Le tracteur Cournil fût fabriqué au Portugal sous la marque UMM. En 1980 François Servanin achète la marque et change le nom en Auverland.  Auverland se consacre de plus en plus aux véhicules militaires et fusionne en 2005 avec Panhard General défense.

Eerst bouwde Bernard Cournil de Jeep om voor een gebruik in de landbouw. Met deze ervaring produceert hij zijn eigen voertuig: de tracteur Cournil. Een soort kleine Franse Unimog. De eerste modellen waren uitgerust met een motor Hotchkiss en de laatste ontvingen een Peugeot Indenor Dieselmotor. De Cournil werd ook in Portugal gemaakt onder de merknaam UMM. In 1980 kocht François Servanin het merk en veranderde de naam in Auverland. Auverland richtte zich steeds meer op de productie van militaire voertuigen en fusioneerde in 2005 met Panhard General Defense.

DARMONT
Des deux fabricants français qui construisirent et adaptèrent la 3 roues Morgan anglaise, Roger Darmont fut l’imitateur le plus fidèle, adoptant, comme sur son modèle, un moteur de motocyclette V-twin, refroidi à l'air, une transmission par chaîne et une suspension indépendante à l’avant.
Le reproche majeur fait à ce genre de véhicules étant la difficulté de remplacer la roue arrière, Darmont met au point un système de broches amovibles permettant de laisser en place pignon de chaîne et frein à collier, mais le montage est livré contre supplément.

Van de Twee Franse fabrikanten die de Engelse driewieler Morgan hebben gebouwd, was  Roger Darmont was de meest trouwe imitator. Hij gebruikte, zoals op zijn model, een luchtgekoelde V-twin motor met een kettingaandrijving en onafhankelijke wielophanging vooraan. De belangrijkste klacht over dit soort voertuigen was de moeilijke vervanging van het achterwiel, Darmont had een systeem ontwikkeld met verwisselbare pinnen waarmee de achterwiel kon worden vervangen terwijl de ketting en de remen in plaats konden blijven.Dit systeem werd echter alleen tegen meerprijs geleverd.

DB
D.B deux initiales pour une petite marque Française née de la rencontre en 1932 de deux passionnés de course automobile. Charles DEUTSCH, ingénieur, polytechnicien et René BONNET, garagiste et mécanicien ingénieux.
Au salon de l’Auto 1954 est présenté le coache H.B.R.4 ou 5 (suivant le puissance fiscale de son moteur Panhard) à  carrosserie en stratifié verre polyester. Jusqu’en 1961, D.B commercialise 428 exemplaires de cette voiture.

D.B twee initialen voor een kleine Franse merk geboren uit de ontmoeting in 1932 van twee gepassioneerd door de raceauto’s. Charles DEUTSCH, ingenieur, Polytechnique en René BONNET, garagehouder en ingenieuze monteur. Op de autoshow van 1954 werd de coach H.B.R.4 of 5 (afhankelijk van het vermogen van de opgevoerde Panhard motor) voorgesteld. Se auto had een polyester carrosserie en kon worden uitgerust met een doorzicht dak. Tot 1961 verkocht D.B 428 exemplaren van deze auto.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2014/11/voitures-francaises-dautrefois-altaya.html

DE DION BOUTON
La marque De Dion Bouton ne vous dit rien ? Pourtant elle a marqué l’histoire de l’automobile.
La société de Dion Bouton a été fondée en 1882 par le comte Jules-Albert de Dion, un homme fortuné passionné d’automobile.
Avec deux de ses acolytes, Georges Bouton, constructeur de locomotives miniatures, et Armand Trépardoux, ingénieur féru de machines à vapeur, ils produisent leur première voiture à vapeur en 1883 sous la marque "Trépardoux et Cie, ingénieurs-constructeurs".
En 1889, la société porte désormais le nom "De Dion Bouton”. En 1895, la révolution est en marche : ils créent un tricycle à pétrole, Il faudra attendre 1899 pour voir une voiture à pétrole sortir de leurs ateliers.

De Dion Bouton is in 1882 opgericht door Jules-Albert County van Dion, een welgestelde man die gepassioneerde was door de eerste auto. Met twee van zijn trawanten, Georges Bouton een bouwer van kleine locomotieven en Armand Trépardoux, ingenieur en ontwikkelaar van stoommachines, produceren zij hun eerste stoomauto in 1883 onder de merknaam "Trepardoux & co., ingenieursbouwers". In 1889 werd het bedrijf omgedopt tot  "De Dion Bouton". In 1895, maakte het merk een driewieler voor olie, en in 1899 kwam de eerste auto met een verbranding motor van het uit.
De Dion is beroemd gebleven door de ontwikkeling van een achteras met een differentieel.



DELAGE
Louis Delâge le Cognaçais qui fabriquait de véritables bijoux.
Louis Delâge, célèbre chez les amateurs d'automobiles anciennes, est né à Cognac. Il est parti du bas de l'échelle. Il est devenu l'un des constructeurs les plus prestigieux au début du XXe siècle.
L'âge d'or de l'automobile de luxe s'achève. La filière sportive a coûté très cher. Les banques se font tirer l'oreille. Louis Delâge tente de s'adapter à la demande, se disperse, lui dont la devise était :
"Ne faire qu'une chose, mais la bien faire."
Il liquide son entreprise en 1935. Elle est rachetée par Delahaye.

Louis Delâge, beroemd onder de liefhebbers van vintage auto's, werd geboren in Cognac.. In het begin van de 20e eeuw werd hij een van de meest prestigieuze fabrikanten. Maar de gouden tijden van de luxeauto zijn voorbij en de sportafdeling heeft veel geld gekost. De banken willen geen financiering meer verstrekken en het merk  Delâge  werd in 1935 door Delahaye overgenomen.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2014/03/voitures-francaises-dautrefois-altaya.html


DELAHAYE
Emile Delahaye reconvertit en 1895 l'entreprise de fabrication de briques et l'oriente vers les fabrications mécaniques, essentiellement pompes et moteurs. Formé à l'école de la vapeur, ce sont pourtant les nouveautés du moment qui le tentent.
 L’entreprise se déplace vers Paris dès 1898 et prend une extension rapide. Le modèle qui contribuera le plus à la réputation de la marque fut le fameux type 135.
Delahaye produisait aussi des camions et la Jeep VLR. Delahaye disparaît quand la marque est absorbée par Hotchkiss le 29 juillet 1954.

Delahaye bestond sinds 1848 en was oorspronkelijk een baksteenfabriek. In 1895 Emile Delahaye bouwde het bedrijf om tot een producent van motoren en pompen.
Het bedrijf verhuist van Tours naar Parijs in 1898 en vindt een snelle uitbreiding. Het model dat het meest tot de reputatie van het merk zal bijdragen werd het beroemde type 135. Delahaye produceerde ook trucks en de Jeep VLR. Delahaye verdwijnt op 29 juli 1954 toen  het merk door Hotchkiss werd geabsorbeerd.


http://garagedepoche1.blogspot.nl/2014/10/voitures-francaises-dautrefois-altaya_17.html

DURIEZ
Pierre Duriez, industriel installé à Paris, a commercialisé de 1946 à 1950 ce qu’on appellerait aujourd’hui des "kits" de transformation. En ces périodes de restrictions, ils permettaient de construire des petits camions en partant d’une modeste Citroën C4 ou C6, ou encore avec des véhicules de surplus comme la Jeep ou le Dodge WC 53.
La première vraie transformation sur base 4 CV est l'œuvre de Duriez au printemps 1950. Vue de face, l'auto rappelle la Panhard "Junior" avec son porte-à-faux AV très prononcé. L'arrière, fluide, est plutôt réussi. Ce cabriolet n'aura pas de suite, mais il sera le premier d'une longue lignée de transformations de 4CV.

Pierre Duriez, industrieel gevestigd in Parijs, heeft van 1946 tot 1950, wat vandaag "ombouwkits" zou worden genoemd, op de markt gebracht. In deze tijden van terughoudendheid, kon men hiermee kleine vrachtwagens bouwen vanaf een bescheiden Citroën C4 of C6, of met een Jeep of Dodge WC 53 van de legerdump. De eerste echte transformatie op basis van de Renault 4 CV is het werk van Duriez in het voorjaar van 1950. Van voren bekeken laat de auto denken aan de Panhard "Junior" met zijn zeer uitgesproken overstek. De achterzijde, vloeiend, is redelijk succesvol. Deze cabriolet werd niet in productie genomen maar blijft de eerste in een lange lijn van ombouw van de Renault 4CV.


 FACEL VEGA
Belle et courte histoire que celle de Facel Vega dont "l’aventure" n’aura duré que 10 ans.
Marque automobile de luxe, et marque bien française, qui avait été créée par Jean Daninos.
10 ans, de 1954 à 1964 pendant lesquels la France aura eu "SA" marque automobile de prestige.
Les voitures étaient chères : plus de trois fois le prix de la plus chère des voitures françaises à l’époque: la Citroën DS.
Toutes les Facel Vega avaient un style très personnel, une face avant sculpturale et des lignes vraiment différentes.

Het bestaan van Facel Vega duurde slecht 10 jaar van 1954 tot 1964. Laatste echte Franse luxe merk Facel Vega werd door Jean Daninos opgericht.
De auto’s waren zeer luxe en aangedreven door een Chrysler V8 motor. Alle Facel Vega hadden een zeer persoonlijke stijl, een sculpturale front en echt verschillende lijnen.

 
 http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/06/une-etoile-ephemere.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2014/03/voitures-francaises-dautrefois-altaya_18.html


FORD SAF
L'histoire de Ford en France est compliquée et mouvementée.
Ford SAF (Société Anonyme Française) apparait en 1916, puis s’associe avec Mathis en 1934 pour redevenir indépendante  juste après guerre en 1946, la production des modèles V8 d’avant-guerre redémarre dans l'usine de Poissy. La Ford Vedette, premier vrai modèle de Ford SAF, est présentée au salon de Paris de 1948.

De geschiedenis van Ford in Frankrijk is ingewikkeld en hectisch. Ford SAF (Franse N.V.) verschijnt in 1916. In 1934 gaat Ford SAF in zee met Mathijs (zie Matford. Vlak na de oorlog in 1946 nadat de samenwerking met Mathijs werd gestaakt, wordt Ford SAF opnieuw onafhankelijk en hervat de productie van de V8 modellen van voor de oorlog. Al in 1948 werd de nieuwe Ford Vedette V8 geïntroduceerd bij de autosalon van Parijs en een gloednieuwe fabriek werd gebouwd in Poissy.
De auto was echter niet echt geschikt voor de Franse markt. Door politieke ontwikkeling zag Ford ook geen brood meer in Franlkrijk en verkocht de Fabriek evenals de nieuwe Vedette aan Simca.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2010/09/le-charme-du-v8.html


GOERGES IRAT
Une voiture dont les qualités sont indéniables et reconnues, ce qui permet à Georges Irat de la qualifier de "voiture de l'élite", un slogan qui sera repris par la suite sur la majorité des publicités de la marque.
La société Georges Irat a été créée en 1921, on notera quelques particularités remarquables pour l'époque, telle qu'un faisceau électrique 12V, un allumage par Delco, un freinage aux 4 roues et des soupapes actionnées par culbuteurs.
Georges Irat cesse sa production à cause de la guerre sans reprise une fois la paix revenue.

Een auto waarvan de kwaliteiten onmiskenbaar en erkende zijn, waardoor de Georges Irat worden genoemd als "auto van de elite", een slogan die later op de meerderheid van de reclame voor het merk zal worden gebruikt.  De Georges Irat werd in 1921 opgericht. De techniek van deze auto’s was voor die tijd al bijzonder. Zij waren onder andere uitgerust met een kabelboom 12V, ontsteking door Delco en remmen op de 4 wielen.
Georges Irat staakt de productie vanwege de oorlog zonder terugwinning nadat u vrede als resultaat.


HISPANO SUIZA
Hispano-Suiza est la seule marque automobile d’origine espagnole à avoir eu une réputation, une image réellement exceptionnelle.
En 1902 Marc Birkigt fonde sa propre industrie d'automobiles espagnoles "Juan Castro S et C Fabrica Hispano-Suiza de Automoviles", c'est la première fois que le nom d'Hispano Suiza, faisant référence aux origines suisses de Birkigt.
A la suite de plusieurs faillites et ne pouvant pas se développer en Espagne, la marque ouvre une succursale en France. Pendant la première guerre mondiale elle acquiert une grande renommée grâce à ses moteurs d’avion. Par la suite la cigogne de l’escadrille Guynemer deviendra l’emblème de la marque.
La branche espagnole sera nationalisée en 1946 pour devenir Pegaso. En France Hispano Suiza poursuivra ses activités dans l’aviation avant d’être engloutie en 2005 dans le groupe Safran.

Hispano-Suiza is een auto merk van Spaanse afkomst die had een reputatie, een echt uitzonderlijk beeld. In 1902 richtte Marc Birkigt zijn eigen Spaanse automobielfabriek "Juan Castro s.en.c Fabrica Automoviles Hispano-Suiza", dit is de eerste keer dat de naam van Hispano Suiza, verwijzend naar de oprichter Mark Birkigt Swiss oorsprong voorkomt. Als gevolg van meer faillissementen en de onmogelijkheid om zich in Spanje te ontwikkelen, heeft het merk een filiaal geopend in Frankrijk. Ze kreeg tijdens de eerste Wereldoorlog grote bekendheid dankzij haar vliegtuigmotoren. De oievaar van de eskader Guynemer zal later zelf het embleem van het merk worden.  De Spaanse tak werd in 1946 genationaliseerd en staat aan de wieg van Pegaso. In Frankrijk Hispano Suiza blijft haar activiteiten in de luchtvaart tot haar verdwijning in 2005 in groupe Safran.


HOMMELL
Trois épis de blé cerclés sur fond bleu, tel est le logo des automobiles Hommell. Choisi par Michel Hommell qui a voulu rendre hommage à ses amours de toujours : la campagne et le monde rural.
Février 1990, attablés dans un restaurant parisien : Michel Hommell, Patron de Presse, Jean-Charles Rédelé (fils de Jean Rédelé) et Gilles Dupre. La nostalgie aidant la conversation s’arrête sur l'Alpine berlinette c’est alors que Michel Hommell déclare à ses comparses : "Ce serait bien de reconstruire une Berlinette !". La première voiture Hommell fût présentée au Mondial de Paris 1992, la Hommell Berlinette, l’héritière d’Alpine.

3 oren van tarwe op een blauwe achtergrond, dat is het logo van Hommell, gekozen door Michel Hommell die zo zijn liefde van het platteland wilde verbeelden. Ontwikkeld als eerbetoon aan de Alpine door Michel Hommell, media eigenaar, Jean-Charles Rédelé (zoon van Jean Rédelé) en Gilles Dupré komt de Hommell Berlinette in 1992 uit..

HOTCHKISS
Benjamin Berkeley Hotchkiss, un homme d’affaire américain installé en France fonde une entreprise d’armement avant de fabriquer des voitures dès 1904. Les Hotchkiss sont des voitures de luxe mais moins onéreuses que les Delages. 
L’emblème de la marque ressemble à l’insigne militaire américain de “l’Ordonance Department” et évoque ainsi l'origine de la marque dans la fabrication d'armes.
Hotchkiss cesse sa production de voitures en 1954 et de camions en 1961.

Benjamin Berkeley Hotchkiss, een Amerikaanse zakenman geïnstalleerd in Frankrijk heeft aan het einde van de XIX een wapenfabriek gesticht. Vanaf 1904 begint Hotchkiss auto’s te maken. De Hotchkiss zijn luxe auto’s, maar goedkoper dan de Delage. Het embleem van het merk lijkt op het Amerikaanse militaire embleem van "the Ordonance Department " en verwijst naar de oorsprong van het merk in de productie van wapens. Hotchkiss staakt de productie van auto's in 1954 en vrachtwagens in 1961.



http://garagedepocheruebricbrac.blogspot.nl/2014/12/ces-belles-inconnues-deze-mooie.html

HRUBON
Hrubon. Un nom qui claque et qui nous rappelle que Jean Claude, fut à la fin des années 60, le créateur d’une voiture de course qu’il engagea aux 24 Heures du Mans.
Jean Claude Hrubon qui jamais à court d’idées, lancera successivement plusieurs petites voitures de loisir : D’abord la Phaëton, une sorte de mini… Mini Moke. Puis, la Dallas, une sorte de Jeep à la mode "France" ! Des petites bagnoles qui feront fureur !

Jean Claude was tegen het einde van de jaren 60 de schepper van een racewagen die aan de 24 uur van Le Mans deelname. Jean Claude Hrubon die een overvloed aan ideeën had, ontwikkelde achtereenvolgens verschillende kleine vrije tijd auto's waaronder de Phaeton, een soort mini... Mini Moke. En vervolgens de Dallas, een soort mini Jeep op basis van een Renault 4.


ISOBLOC
Avec la marque Isobloc, Joseph Besset a ramené des Etats-Unis une nouvelle façon de concevoir l'autocar. Implanté à Annonay, l'artisan rachète en 1937 la licence de la firme américaine Gar Wood, détentrice de solutions innovantes en matière d'architecture. Joseph Besset présente son prototype d'autocar en 1938, lors de salons à Lyon et Paris.
20 ans après le premier prototype, le nom Isobloc disparaît. L'affaire est reprise par Saviem.

Met het merk Isobloc bracht Joseph Besset een nieuwe concept in de bouw van bussen. van Opgericht in Annonay, kocht deze ambachtsman de licentie van de Amerikaanse firma Gar Wood houder van innovatieve oplossingen in architectuur in 1937. Joseph Besset presenteert in 1938 zijn prototype van autobus, op beurzen in Lyon en Paris. 20 jaar na het eerste prototype, verdwijnt de naam Isobloc, overgenomen door Saviem.


JIDE
Conçu par Jacques Durand ce minuscule coupé sportif à moteur central utilise la mécanique de la R8 Gordini. Habillée d’une carrosserie en  polyester. La voiture est très légère et rapide. En 1973 Jacques Durand vend son entreprise pour fonder Scora, une autre marque de voitures sportives.

Ontworpen door Jacques Durand, maakt deze kleine sportieve coupe gebruik van de mechanica van de R8 Gordini. Met haar polyestercarrosserie is de auto zeer licht en snel. In 1973 Jacques Durand verkoopt zijn bedrijf om Scora, een ander merk van sportwagens te stichten.

LA LICORNE
Société de construction d'automobiles créée par Jean-Marie Corre en 1901 sous la raison sociale Société française des automobiles Corre.
Plusieurs modèles sont assemblés et vendus jusqu'en 1936 sous la marque Corre. Lorsque M. Corre quitte l'usine, le nom devient Corre-La Licorne. Cette marque n’utilisait que des techniques qui avaient fait leurs preuves. Par soucis d’économie elle utilisait souvent des carrosseries d’autres marques.
L'entreprise aura réalisé plus de 200 modèles différents et aura produit un peu plus de 33 000 véhicules de 1901 à 1949.

Het merk werd in 1901 door Jean-Marie Corre in opgericht. Toen hij het bedrijf verliet, werd het merk omgedoopt tot Corre La licorne.
Dit merk gebruikte alleen bestaande technieken en was zeer conservatief. Om kosten te besparen gebruikte dit merk ook carrosserieën van andere fabrikanten.
Het bedrijf heeft meer dan 200 verschillende modellen en iets meer dan 33 000 voertuigen van 1901 tot 1949.

 

LATIL
En 1897, Latil breveta le principe d'une transmission permettant d'actionner les roues à la fois motrices et directrices, procédé nommé "L'Avant-Train Latil". Un an plus tard, il commença à construire des voitures et développa la traction avant sur le camion Blum-Latil.
Latil se spécialise dans la fabrication de camions, de tracteurs forestiers et de vehicules militaires à quatre roues motrice.
En 1955 la branche camion fusionne avec  la RNUR pour former la SAVIEM. Latil continue de fabriquer des tracteurs forestier et sera racheté par Brimont.

In 1897, heeft Latil een vooras met aandrijving op de voorwielen genomen. Een jaar later begon hij met het maken van auto's en werkt aan de ontwikkeling van een vrachtwagen met voorwielaandrijving.
Op den duur gaat Latil uitsluitend vrachtwagens en vierwielen aangedreven voertuigen voor het leger en de bosbouw maken.
In 1955 de vrachtwagen tak van Latil wordt samengevoegd met die van de RNUR (Renault) om samen met Somua de SAVIEM te vormen.
Latil blijft bosbouwtrekkers produceren en zal worden gekocht door Brimont.


LEYAT
Voitures à hélice: l'incroyable invention de l'histoire automobile.
L'Helica a été la seule voiture à hélice véritablement commercialisée  dans les années 20. Au total 23 exemplaires furent fabriqués et vendus. Marcel Leyat était aviateur et il a donc construit une voiture qui ressemblait à un avion. C'est une solution rationnelle mais qui présente quelques inconvénients: elle fait beaucoup de vent, et ne fonctionne pas en marche arrière.

Propeller auto's: de ongelooflijke uitvinding van autogeschiedenis. De Helica was de enige auto met een propeller in de jaren 1920 die echt op de marktwerd gebracht. In totaal zijn er 23 exemplaren gemaakt en verkocht. Marcel Leyat was een vlieger en hij bouwde een auto die eruit zag als een vliegtuig. Het is een rationele oplossing, maar die heeft een paar nadelen: het maakt een heleboel wind, en kan niet achteruitrijden..


LIGIER
Ligier, de la légende à la vente de voiturettes.
Guy Ligier est à l’origine de la marque Ligier, que ce soit les voitures de sport commercialisées au compte-gouttes entre 1971 et 1975 (200 voitures vendues environ), les sportives uniquement dédiées à la compétition, ou encore les célèbres voiturettes développées à partir de 1980.

Ligier, van legende tot de verkoop van brommobiles. Guy Ligier stichte zijn eigen merk van sportwagen. Deze werden uitsluitend gewijd aan de competitie en mondjesmaat tussen 1971 en 1975 (200 auto's ongeveer)verkocht.
Vanaf 1980 richt zich uitsluitend op de procusctie van brommobielen.



LORRAINE DIETRICH
C’est une voiture 100 % lorraine, comme en témoigne la croix qui lui sert de sigle.
L'annexion de l'Alsace-Moselle en 1871 a pour conséquence l'émigration de nombreux industriels alsaciens en Lorraine. La famille de Dietrich, décide pourtant de rester dans son fief de Niederbronn (Alsace). Mais pour continuer de fournir les compagnies de chemin de fer françaises, le baron Eugène de Dietrich doit fonder une usine à l'ouest de la nouvelle frontière. Ce sera à Lunéville, en 1879. La production de voiture durera de 1901 à 1934.

Lorraine Dietrich is een merk uit Lotharingen, zoals blijkt uit het kruis op het merkembleem. Door de annexatie van de Elzas in 1871 door Duitsland emigreren vele industriëlen van Elzas naar Lotharingen. De Dietrich-familie besloot te blijven in zijn bolwerk van Niederbronn (Elzas). Maar om materiaal aan de de Franse spoorwegmaatschappij te blijven bieden, bouwt de baron Eugène van Dietrich een nieuwe fabriek ten westen van de nieuwe grens, in Lotharingen. De fabriek opent in 1879 in Lunéville. Productie van auto’s vond er plaats van 1901 tot 1934.


MATFORD
L'accord Ford-Mathis, signé en septembre 1934 est officiellement annoncé le 8 octobre à l'occasion du salon de l'auto de Paris. Cet accord donne naissance au 1er novembre 1934 à la société Matford SA, détenue à 60 % par Ford-SAF. Après l'achèvement de la nouvelle usine Ford de Poissy, Matford SA est dissoute en 1940 et cesse officiellement d'exister en 1941.

De Ford-Mathis joint-venture, ondertekend in september 1934 is op 8 oktober officieel aangekondigd op de autoshow van Parijs. Deze overeenkomst bevestigt de geboorte op 1 november 1934 van de maatschappij Matford SA, 60% eigendom van Ford SAF. Na de voltooiing van de nieuwe fabriek van Ford in Poissy, Matford SA wordt in 1940 ontbonden en ophoudt officieel te bestaan in 1941.

MATHIS

En avril 1904, Bugatti et Mathis signent un contrat pour la conception, la fabrication et la vente des voitures : les Mathis Hermes licence Bugatti.
 Mathis ambitionne de devenir un vrai constructeur automobile, ainsi il fait construire une usine dans la banlieue de Strasbourg. Les premières automobiles Mathis sortent dès 1911. Apres une courte collaboration avec Ford SAF, Mathis redevient indépendant en 1941.
Déçu par la conjoncture de l'après guerre, Emile Mathys n'a plus l'enthousiasme, la société est mise en liquidation judiciaire en 1953 puis en faillite en 1956. Les locaux sont vendus à Citroën.

In april 1904 tekende Bugatti en Mathis een contract voor het ontwerp, de fabricage en de verkoop van auto's, de Mathis Hermes licentie Bugatti. Mathis wilde uitgegroeid tot een echt autobedrijf en liet dus een fabriek aan de rand van Straatsburg bouwen. De eerste Mathis auto’s rolen uit de fabriek in 1911. Na een korte samenwerking met Ford SAF wordt Mathijs weer zelfstandig in 1941.
Teleurgesteld door de economische situatie in Frankrijk na de tweede wereld oorlog, heeft  Emile Mathys geen enthousiasme meer. Het bedrijf wordt in 1953 in gerechtelijke liquidatie geplaatst en vervolgens failliet verklaard in 1956. De gebouwen werden verkocht aan Citroën.


MATRA
M.A.T.R.A (Mécanique-Aviation-TRAction) entreprise fondée en 1945 par Marcel Chassagny.
Le nom Matra devint célèbre en 1964 avec Jean-Luc Lagardère quand il vint à la construction automobile en reprenant l'acquis des Automobiles René Bonnet. La première Matra produite fut en fait une évolution de la René Bonnet Djet. La première voiture de conception propre était la 530.
Matra est le concepteur de l’Espace. Il tentera de vendre le concept à Peugeot qui refusera cette offre. Finalement Matra assurera la fabrication de l’Espace, II et III pour Renault. Lorsque Renault assurera lui-même la fabrication de l’Espace, Matra cessa ses activités automobiles.

M.A.T.R.A (mechanica-luchtvaart-tractie) bedrijf opgericht in 1945 door Marcel Chassagny. De naam Matra werd beroemd in 1964 met Jean-Luc Lagardère toen het begon met het maken van auto’s. De eerste door Matra geproduceerde auto was eigenlijk een evolutie van de René Bonnet Djet. De eerste auto van eigen ontwerp was de 530.
Naast de Baghera et de Rancho heeft ook de Espace ontwikkeld. Matra heeft geprobeerd het project te verkopen aan Peugeot maar zonder succes. Uiteindelijk ging Matra samenwerken met Renault en bouwden de Espace I, II en III voor Renault. Nadat Renault de productie van de Espace IV in eigen beheer ging nemen, staakte MATRA de productie van auto’s en ging hoogwaardige elektrische fietsen maken.

 
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/11/un-debut-prometeur.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2009/05/place-au-reve.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2007/09/l-ancetre-de-tout-les-suv-de-moeder-van.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/01/semblables-et-pourtant-tres-differentes.html
http://garagedepocheruebricbrac.blogspot.nl/2014/02/quand-lart-prend-la-voiture.html

MEGA
Mega est une sous marque du constructeur de voiturettes sans permis Aixam. Le modèle le plus connu est la Mega Ranch, sorte de Mehari moderne sur base citroen AX. Mais en 1992 Mega a fabriqué une super car avec un V12 Mercedes de 400 CV.
Actuellement MEGA fabrique de petit utilitaires électriques.

Mega is een submerk van de fabrikant van brommobiles Aixam. Het bekendste model is de Mega Ranch, soort van moderne Mehari gebaseerd op de Citroën AX. Maar in 1992 maakte Mega een groot super car met een V12 Mercedes van 400 PK. Mega geloofde niet echt in dit project en slechts 5 auto’s werden gebouwd.
MEGA produceert tegenwoordig kleine elektrische bestelbusjes.


MONICA
Depuis l'après-guerre, l'industrie automobile française semble se cantonner aux productions populaires. Pourtant, certains résistent et tentent l'aventure du luxe et du Grand Tourisme à la Française. Jean Tastevin, appartient à cette race, suivre les traces de Jean Daninos qui avait su faire briller ses Facel Vega pendant 10 ans. Avec une gestation compliquée, et la crise pétrolière qui marque alors l'industrie automobile du luxe, la Monica 560 va s'éteindre avant même son envol. Dommage, car avec elle la France avait de quoi tenir la dragée haute à ses rivales huppées…

Sinds de naoorlogse periode lijkt de Franse auto-industrie zich uitsluitend te houden aan de productie van populaire autos. ‘Toch, proberen sommige het avontuur van de Franse luxe Grand Tourisme. Jean Tastevin, behoort tot dit ras en treed in de voetsporen van Jean Daninos de oprichter van  Facel Vega. Na een moeizame ontwikkeling, ging de oliecrisis van 1973 de auto-industrie van luxe merken behoorlijk dwarsliggen. Zo verdween de Monica 560 voordat het echt zich kon bewijzen. Jammer, omdat daarmee had Frankrijk weer een prestigieuze merk gehad.


PANHARD & LEVASSOR puis PANHARD
Panhard est la doyenne des marques française car c’était la seule à produire dès le début des voitures complètes. Panhard construit non seulement des voitures mais aussi des camions et des véhicules militaires. Apres la seconde guerre mondiale, Panhard fabrique une voiture populaire basée sur le prototype AFG de l’ingénieur Grégoire. Malgré ses grandes qualités la voiture est trop chère à fabriquer et ne peut pas concurrencer avec la renault 4cv et plus tard la Citroën 2CV. Panhard tentera avec la Dyna Z puis la PL 17 de subsister mais sera finalement racheté par Citroën en 1965.
Panhard existe toujours comme fabriquant de vehicules militaires. 

Panhard is de oudste Franse merk dat al vanaf het begin kant en klare auto’s produceerde. Panhard maakt naast auto’s ook vrachtwagen en militaire voertuigen.
Na de tweede wereld oorlog Panhard maakt een kleine populaire auto op basis van het prototype AFG van ingenieur Gregoire. Ondanks haar kwaliteiten is de auto te duur om te fabriceren en kan niet concurreren met de Renault 4CV en de Citroën 2CV. Met de Dyna Z en later de PL17 probeert Panhard het tij te kerenmaar na de komst van de 24 CT is het te laat en Panhard werd in 1965 overgenomen door Citroën.
Panhard bestaat nog steeds maar maakt uitsluitend militaire voertuigen.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2009/04/interdit-aux-moins-de-14-ans.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2016/03/panhard-pl-17-1961-dinky-toys-replique.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/05/le-chant-du-cygne.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2007/09/eligor-contre-norev-ou-norev-contre.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2013/06/panhard-movic-semi-citerne-titan-1954.html

RENE BONNET
René Bonnet avec son associé Charles Deutsch avait fondé la marque DB. Les deux hommes se séparent en 1961 et 1962 René Bonnet fonde sa propre marque.
Libre d’agir comme il pense il conçoit une voiture sportive à moteur central. Finalement la marque et le modèle seront repris par Matra

René Bonnet met zijn partner Charles Deutsch had het DB merk opgericht. De twee mannen scheiden in 1961 zich en in 1962 René richt Bonnet zijn eigen merk op. Vrij om te handelen als hij wil ontwikkelt hij een kleine sportwagen met een middenmotor. Uiteindelijk zal het merk en het model worden opgeslikt door Matra.

ROSENGART

La grande marque des petites voitures.
Cet inventeur, façon "Professeur Tournesol", connu pour ses automobiles, a déposé aussi 186 brevets, dont le baby-foot !
C'est ainsi qu'on pourrait définir l'énigmatique Lucien Rosengart, contrairement à la majorité de ses rivaux, Lucien Rosengart est convaincu de la nécessité de commercialiser une petite voiture, légère, maniable, économique et néanmoins robuste et fiable.
fin 1928, il peut présenter son premier modèle, le type LR2, une Austin Seven fabriquée sous licence.

Het groot merk van de kleine wagens.
Lucien Rosengart oprichter van dit merk was een uitvinder. Hij heeft ook 186 octrooien op zijn naam waaronder die van tafelvoetbal!
In tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten, is Lucien Rosengart overtuigd van de noodzaak om een kleine, lichte, handige, economische en toch sterke en betrouwbare auto op de markt te brengen. Einde 1928 is het zo ver en presenteert hij zijn eerste model: het type LR2, in feit een Austin Seven gefabriceerd onder licentie.
Rosengart bouwt auto’s tot midden de jaren 50 maar kon niet met concurreren met Renault et Citroën en staakt zijn bedrijf in 1954.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2014/09/voitures-francaises-dautrefois-altaya_22.html

ROSIER
Louis Rosier était un pilote automobile français, mort le 26 octobre 1956 des suites d'un accident sur l'autodrome de Linas-Montlhéry.
La concession Renault de Louis Rosier à Clermont-Ferrand était la plus importante de France.
En 1951, il conçoit un prototype sur base de Renault 4CV. En 1953, à partir d'une barquette qui a couru au Mans, il conçoit, avec le carrossier italien Rocco Motto, un cabriolet sur base 4 CV, construit à un peu plus de 200 exemplaires par Brissonneau et Lotz.

Louis Rosier was een Franse autocoureur. Hij overleed op 26 oktober 1956, ten gevolg van een ongeval op de Linas-Montlhéry autodrome.
De Renault concessie van Louis Rosier in Clermont-Ferrand was de grootste in Frankrijk.
In 1951 ontwierp hij een prototype gebaseerd op de Renault 4CV om me te racen tijdens de 24 uur van Le Mans. Op basis ervan bouwt hij In 1953 in samenwerking met de Italiaanse  carrosserie bouwer Rocco Motto een cabriolet op basis van de 4CV. Dit model werd in ongeveer 200 exemplaren gebouwd door Brissonneau.



ROVIN
Dans les années 50, la demande en automobile explose. Mais l’offre ne suit pas. Les voitures sont trop chères, le marché de l’occasion est presque inexistant, quant aux modèles les plus modestes, il faut patienter des mois, voire des années avant d’obtenir une voiture.
Il y a donc un marché pour des voitures très modestes, les microcars ou motocars.
En France, Rovin fut parmi les plus sérieux. Hélas, cela n’a pas suffit…
Le vent tourne, les Français s’enrichissent, les délais de la 2cv se réduisent et d’autres motocars moins rustiques (la Velam sous licence Isetta et plus tard la Vespa 400) apparaissent. Les Français n’ont plus envie de posséder une espèce de gros jouet de 3m de long. La marque disparait en 1958

In de jaren 1950 explodeert de vraag naar auto’s. Maar het aanbod volgt niet. Auto’s zijn vaak onbetaalbaar want te duur en een tweedehands markt ontbreekt nagenoeg. Men moet maanden, soms jaren wachten voordat zijn auto wordt geleverd.
Er is dus een markt voor dwergauto's. In Frankrijk behoorde Rovin tot de beste. Helaas, was het niet genoeg. De Fransen worden rijker en dee markt ontwikkelt zich snel, betere dwergauto’s zoals de Velam Isetta of de Vespa 400 komen op de markt. De 2 CV is nu volop in productie en ook tweedehands te krijgen. Er is geen behoefte meer in dat soort groot speelgoed en het merk verdwijnt in 1958.


SALMSON
Les établissements de Billancourt produiront plus de 4000 chasseurs et environs 3000 moteurs d’avions au cours du premier conflit mondial permettant à l’entreprise de se développer considérablement et d’envisager la paix revenue de se diversifier dans l’automobile sous l’égide de Heinrich ancien directeur du site lyonnais et successeur désigné d’Emile Salmson décédé en 1917.
La première automobile Salmson présentée au Salon de Paris 1919 n’est autre qu'un cyclecar.

In de fabriek in Billancourt, vlakbij Parijs, produceert Salmson tijdens de eerste Wereldoorlog meer dan 4000 jagers en ongeveer 3000 vliegtuigenmotoren. Hierdoor kan het bedrijf  aanzienlijk uitbreiden. Nadat de vrede weergekeerd begint Salmson auto’s de bouwen. De eerste auto van Salmson is een cyclecar. Door de jaren ontwikkelt het merk zich tot een producent van sportieve wagens. Helaas gedurende de jaren 50 verdwijnt Salmson net als zoveel andere prestigieuze Franse merken.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2013/11/voitures-francaises-dautrefois-altaya.html

SANDFORD
Stuart Malcolm Sandford, pilote moto avant la première guerre et passionné de mécanique, ouvre un magasin en 1920 pour vendre des Darmont et des motos.
En 1922, c’est la fin de son partenariat avec Darmont et il se lance dans la fabrication des ses propres tricyclecars. Fort de son expérience, il va améliorer le concept et produire des autos bien plus qualitatives. Il va ainsi s’éloigner de la motocyclette pour s’approcher de l’automobile, tout en gardant 3 roues.

Stuart Malcolm Sandford, motorcoureur van vóór de eerste oorlog en mechanica liefhebber, opent een winkel in 1920 om Darmont en motorfietsen te verkopen. In 1922, komt er een einde van zijn partnerschap met Darmont en begon hij aan de vervaardiging van zijn eigen cyclecars. Met zijn ervaring, zal hij het concept verbeteren en veel betere auto’s dan Darmont produceren. Zo verlaat hij het domain van de motorfiets om zich te wenden tot de auto maar steeds met drie wielen.

SAVIEM
SAVIEM (Société Anonyme des Véhicules Industriels et Equipements Mécaniques) voit le jour en 1955 sous l’appellation de SAVIEM LRS par la fusion de Somua, Latil et la branche camion de Renault. En 1959 Renault acquiert la majorité des participations dans SAVIEM qui devient ainsi une sous marque Renault. Par la suite d’autre marque  seront intégrées dans SAVIEM comme Chausson, Floriat et Sinpar.
Par la suite SAVIEM deviendra RVI et sera vendu à Volvo pour continuer sous le nom de Renault Trucks.

SAVIEM (Société Anonyme des Véhicules Industriels et Equipements Mécaniques) ontstaat in 1955 onder de naam  SAVIEM-LRS uit de fusie van Latil, Somua en de vrachtwagen taak van Renault. Renault verwerft in 1959 een meerderheidsbelang in SAVIEM die dus een submerk van Renault wordt. Later worden andere merken zoa;s Chausson, Fliorat en Sinpar overgenomen door Saviem.
Vervolgens zal SAVIEM RVI worden en zal worden verkocht aan Volvo die se productie voortzet onder de naam van Renault Trucks.



SIMCA FIAT
En 1926 est créée la SAFAF "Société Anonyme Française des Automobiles Fiat" filiale française de Fiat-Italie chargée d'assurer la distribution des voitures dans tout l'hexagone. Loste est nommé président de la société mais n'est plus qu'un actionnaire minoritaire, les associés italiens de Fiat détenant l'essentiel du capital. Fiat impose à Loste un jeune directeur général turinois de 28 ans, Enrico Théodoro Pigozzi qui a pour mission d'organiser le réseau de vente.

In 1926 werd de SAFAF " Société Anonyme Française des Automobiles Fiat" opgericht als dochteronderneming van Fiat in Italië en was verantwoordelijk voor de distributie van Fiat auto's in Frankrijk. De Italiaanse partners houden een meerderheidsbelang in de zaak en benoemen een 28 jaar jonge algemene directeur uit Turijn, Enrico Théodoro Pigozzi die heeft als opdracht een missie verkoopnetwerk te organiseren.

SIMCA
Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) était, à l'origine, une firme automobile franco-italienne, créée par Fiat pour construire en France ses véhicules sous licence, vendus sous la marque Simca-Fiat de 1935 à 1938 puis après, sous la seule marque Simca.
Henri Théodore Pigozzi étudiait avec des juristes français, en liaison avec Fiat, la création d’une société de structure française. Celle-ci fut constituée le 2 novembre 1934.

Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) was oorspronkelijk een Frans-Italiaanse autobedrijf, opgericht door Fiat om zijn voertuigen onder licentie te bouwen. De eerste auto’s werden onder het merk Simca-Fiat van 1935 tot 1938 verkocht en vanaf 1948 onder het merk Simca.
Dankzij Henri Théodore Pigozzi zal Simca zich ontwikkelen als onafhankelijke merk van Fiat en de franse merk van Ford (Ford SAF) overnemen in 1955.

 
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2011/06/simca-8-sport-1952.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2012/11/simca-aronde-taxi-1956.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2012/12/simca-1000-1962.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2010/09/en-attendant-laronde.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2010/09/une-hirondelle-fait-le-printemps.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2010/10/faire-du-neuf-avec-du-vieux.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2010/11/petite-revolution.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2015/03/simca-1500-break.html

SIMCA CHRYSLER

En 1957, Chrysler Corporation s’engage activement dans une politique d’investissements en Europe et cherche à s’associer avec des constructeurs disposant déjà sur place d’importantes capacités de production. En France des pourparlers sont engagés avec Simca qui cherche, de son côté, à exporter aux Etats-Unis.
Petit à Petit Chrysler devient actionnaire majoritaire de Simca qui devient Chrysler Simca puis Chrysler. A la fin des années 80 Chrysler se désengage en Europe et vend ses usines et marques à PSA. Ainsi les Simca Chrysler 1307 et 1308 deviennent elles des Talbot.

In 1957, is Chrysler Corporation actief betrokken bij een beleid van investeringen in Europa en op zoek naar partners die al aanzienlijke productiecapaciteiten in Europa hebben.  In Frankrijk gaan de besprekingen met Simca die van haar kant probeert auto’s te exporteren naar de Verenigde Staten. .
Door de jaren heen kreeg Chrysler een meerderheidsbelang in Simca die Chrysler Simca wordt en vervolgens Chrysler.
Chrysler besloot einde jaren 80 zich terug te trekken van de europeese markt en verkocht al zijn merken aan PDA. Zo werden de Simca Chrysler 1307 en 1308 mopens Talbot.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/01/bide-sauf-en-miniature.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/01/sacree-voiture-de-lannee.html
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/01/triste-fin.html

SINPAR
Sinpar est une société française spécialisée dans les transmissions à quatre roues motrices, dont le nom voulait dire "Sans pareil". Mais l’histoire de Sinpar est plus complexe puisque la firme est fondée  en 1907 et était à l’origine un constructeur automobile, l’activité cesse en 1914. Le nom Sinpar réapparaît ensuite en 1946 toujours à l’initiative du même homme, Léon Demeester, cette fois-ci, l’entreprise se spécialise dans les treuils, boites de transfert et transmission 4×4, pour les camions tout d’abord puis pour les voitures particulières ensuite, avec Renault comme partenaire. Renault finira par absorber cette entreprise en 1975 par le biais de Saviem.

Sinpar is een Frans gespecialiseerd bedrijf in vierwielen aandrijvingen, waarvan de naam "ongeëvenaarde” betekent. Maar de geschiedenis van Sinpar is meer complex. De onderneming werd in 1907 aanvankelijk als autofabrikant opgericht, de activiteit werden in 1914. De naam Sinpar verschijnt dan opnieuw in 1946 altijd op initiatief van dezelfde man, Leon Demeester, ditmaal, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de productie van vierwielen aandrijflijnen en lieren voor vrachtwagens met Renault als partner. Renault heeft  uiteindelijk dit bedrijf in 1975 overgenomen en geïntegreerd in door Saviem.


SOMUA
La société Somua, acronyme de Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie, est une entreprise de construction de machines-outils fondée en 1861 par Etienne Bouhey. Constructeur depuis 1913 de véhicules blindés, d'autobus et de motoculteurs, Somua fusionnera avec Latil et Renault Poids Lourds pour former la LRS SAVIEM qui deviendra SAVIEM.

Somua, afkorting van Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie of wel bedrijf van mechanische benodigdheden t.b.v. van de artillerie, is een maker van gereedschapswerktuigen bedrijf opgericht in 1861 door Etienne Bouhey. Fabrikant sinds 1913 van gepantserde voertuigen, bussen en tractoren. In 1953 fuseert Somua met Latil en Renault trucks om de SAVIEM LRS, wat later gewoon SAVIEM werd, te vormen.

SOVAM
La SOVAM (SOciété Véhicules André Morin) est l'évolution de l'atelier de carrosserie fondé en 1930 par son père, Robert Morin, à Parthenay.
En 1962 est créé en parallèle ETALMOBIL qui construit des camions magasin.
En 1965 la SOVAM prend une nouvelle direction et une voiture de sport est étudiée puis présentée au salon de l'Auto 1965. La concurrence était difficile pour Sovam qui affichait ces voitures au prix des Alpine. Malgré l'arrivé de la 1300 aux performances intéressantes les ventes chutent faute de soutien d'un plus grand constructeur. Sovam arrête la construction automobile ! Seulement 145 Sovam furent construites entre 1965 et 1969.

De SOVAM (voertuigbedrijf André Morin) is de evolutie van het carrosseriebedrijf die in 1930 door zijn vader, Robert Morin, in Parthenay was opgericht. In 1962 wordt de dochteronderneming ETALMOBIL gesticht om winkelwagens te bouwen. In 1965 de SOVAM neemt een nieuwe richting en een sportwagen is bestudeerd en gepresenteerd op de autoshow van 1965. De concurrentie was moeilijk voor Sovam want haar auto’s kosten evenveel als een Alpine maar waren slechts op basis van een Renault 4 gebouwd en hadden de niet prestaties van een Alpine. Ondanks de komst van de 1300 die betere prestatie had daalde de verkoop zodanig dat de productie uiteindelijk gestaakt moest worden. Slechts 145 Sovam werden gebouwd tussen 1965 en 1969.
 
TALBOT
Difficile de décrire succintement l'histoire complexe de la marque Talbot. Le nom de Lord Talbot apparait pour la première fois dans le monde automobile associé à celui de Clément pour la création de Clément-Talbot en 1902. C'est en 1934 que Anthony Lago prend la direction de l'entreprise, les voitures produites s'appellent désormais Talbot-Lago. Ces modèles s'inspirent à la fois des productions britanniques et françaises de l'époque. En décembre 1958 Talbot est racheté par Simca.

De ingewikkelde geschiedenis van Talbot is moeilijk samen te vaten. De naam van Lord Talbot verschijnt voor het eerst tijdens de oprichting van Clément-Talbot in 1902. In 1934 naam Anthony Lago het beheer van het bedrijf over. Voortaan droegen de geproduceerde auto’s de naam Talbot-Lago. Deze modellen zijn geïnspireerd door zowel door de Britse en de Franse sport auto’s uit die tijd. In December 1958, werd Talbot gekocht door Simca.
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2015/12/gt-prestigieuse.html

TALBOT PSA
En août 1978, Chrysler vend ses actifs européens à PSA Peugeot-Citroën, notamment les usines de Poissy (France).
Peugeot exhuma le nom de "Talbot" dès juillet 1979 (accolé pendant un an à Simca en France) comme nouveau dénominateur commun de toutes les anciennes filiales de Chrysler et offrit un remise au goût du jour à tous les modèles en production, avec en première ligne, l'Horizon, qui connaissait alors un vif succès en France. La marque Talbot est relancée à grands frais en 1979 mais ne sera jamais vraiment acceptée par le public, plus attaché à Simca.

In augustus 1978 verkocht Chrysler haar Europese fabrieken aan PSA Peugeot-Citroën, met inbegrip van de ex Ford en Simca fabriek in Poissy (Frankrijk). Peugeot haalt naam van "Talbot" in juli 1979 (voor een jaar verbonden aan Simca in Frankrijk) opnieuw op als nieuwe noemer van alle voormalige dochterondernemingen van Chrysler en bood een facelift op alle productiemodellen, met in de frontlinie, de Horizon, die had een groot succes in Frankrijk. Het merk Talbot werd nieuw leven ingeblazen tegen hoge kosten in 1979 maar werd nooit echt geaccepteerd door het publiek, meer geëcht aan Simca.
http://garagedepoche1.blogspot.nl/2015/04/sabotee.html

UMAP
UMAP (Usine Moderne d'Application Plastique) aurait pu être pour Citroën ce qu'Alpine fut pour Renault : une vitrine de savoir-faire. En 1957, UMAP présente au salon de Paris un joli petit coupé léger, fabriqué sur une base et une mécanique de 2CV. La carrosserie est entièrement fabriquée en matière plastique ce qui donne beaucoup d'avantages en termes de poids et de solidité de la voiture.
Malheureusement Citroën refuse de fournir des moteurs et UMAP doit acheter ses moteurs chez Dagonet. Ceci  rend la voiture trop chère et la production cessera rapidement.

UMAP (Usine Moderne d'Application Plastique) zou voor Citroen wat Alpine voor Renault was: een showcase van kennis. In 1957 presenteert UMAP een mooie lichte coupé, gemaakt op een basis en een 2CV mechanica op de autosalon van Parijs. De carrosserie is helemaal van kunststof gemaakt waardoor de carrosserie stevig maar ook licht is. Dit was voordelig voor de prestaties van de auto.
Helaas Citroën weigert om motoren te leveren en UMAP moet zijn motoren bij Dagonet kopen. Dit maakt de auto te duur en de productie snel zal ophouden.

 http://garagedepoche1.blogspot.nl/2015/12/blog-post.html


UNIC
Unic fut fondé par Georges Richard dont l’idée était de fabriquer des voitures uniques pour de multiples usages. Jusqu’en 1938 Unic fabrique des voitures particulières, des taxis et des camions. Apres la seconde guerre mondiale la marque est en grande difficulté financière et sera rachetée par SIMCA en 1952. Lorsque Chrysler deviendra actionnaire majoritaire de SIMCA, UNIC sera revendue à FIAT en 1966, puis intégrée dans IVECO en 1975 avant d’être complètement absorbée et de disparaitre complètement en 1984.

UNIC werd opgericht door Georges Richard, wiens idee was unieke auto’s te vervaardigen voor meertalige gebruiken. Tot 1938 produceert Unic personenauto's, taxi's en vrachtwagens. Na de Tweede Wereldoorlog verkeert het merk in grote financiële moeilijkheden en wordt in 1952 door SIMCA overgenomen. Toen Chrysler meerderheidsaandeelhouder van SIMCA was, werd UNIC in 1966 aan FIAT verkocht en  vervolgens toegevoegd aan de IVECO groep in 1975. In 1984 UNIC wordt volledig  geabsorbeerd door IVECO en verdwijnen voorgoed.
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2011/04/unic-semi-porte-voiture.html


VENTURI
La Ventury (avec un "y" au début), c’est l’oeuvre de passionnés qui décident en 1984 de construire leur voiture de sport. Au Salon de Paris 1984 est ainsi présentée la première maquette de la Ventury,
Apres avoir produit plusieurs coupés, Venturi c’est reconverti dans la fabrication de voitures sportives électriques.

De Ventury (met een "y" in het begin), is het werk van enthousiastelingen die in 1984 besloten om hun eigen sportauto te bouwen. Op autoshow van Parijs in 1984 werd dus de eerste prototype van de Ventury, gepresenteerd.
Na de productie van verschillende coupés en een faillissement, produceert Venturi tegenwoordig enkel elektrische sportwagen.



VOISIN
Gabriel Voisin, les frères Voisin, au début vont osciller entre l'aventure aéronautique, et la construction automobile. Avec, toujours, un instinct, une audace technique, qui rend leurs créations admirables.
Qu'est-ce qui rend cette marque si extraordinaire, et si attachante. Gabriel Voisin était un génie visionnaire, il était fortement anticonformiste.
Les grandes années des voitures Voisin vont être celles de l'entre-deux guerres. Notamment celle des années folles.

Gabriel Voisin, gebroeders Voisin in het begin, zal in eerste instantie schommelen tussen de luchtvaart-avontuur, en de auto. Zij hadden een bepaald instinct en technisch durf  waardoor hun creaties bewonderenswaardig waren. Dit maakt dit merk zo bijzonder en zo vertederend. Gabriel Voisin was een visionair genie. Hij was zeer onconventioneel. De glorie jaren van Voisin waren tussen beide wereld oorlog en in het bijzonder tijdens de roaring twenties.

http://garagedepoche1.blogspot.nl/2014/10/voitures-francaises-dautrefois-altaya.html


WILLEME

Willème est une marque française de camion, créée en 1919 par Louis Willème.
Les premières activités de la marque se réduisent à la vente de pièces de rechange pour les camions.
Ensuite les nouveaux Établissements Louis Willème et Cie sont créés en 1926 et se spécialisent dans la construction de camions et tracteurs routiers. La production durera jusqu’au début des années 60. Willème n’avait la taille pour concurrencer SAVIEM ou Berliet.

Willèmes is een Frans merk van truck, opgericht in 1919 door Louis Willème. De eerste activiteiten van het merk bestond uit de verkoop van reserveonderdelen voor vrachtwagens. Vervolgens werd in 1929 een nieuwe fabriek geopend onder de naam Louis Willème et Cie om vrachtwagens en trekkers te maken. Maar Will`me was te klein om te kunnen concurreren met Berliet en SAVIEM. Begin jaren staakte Willeme de productie van vrachtwagens om alleen motoren te produceren en werd uiteindelijk door het Belgische MOL overgenomen.


http://garagedepoche1.blogspot.nl/2011/


Aucun commentaire: